În ultimele zile, atât în România cât şi în afara ţării, s-a propagat o discuţie despre tarifele plătite de cei care au apelat la aplicaţia de UBER în noaptea dintre ani. La noi, s-a viralizat pe Facebook acestă postare.
În acestă problemă, se pune în discuţie moralitatea şi transparenţa sistemului de tarifare.
În ceea ce priveşte transparenţa, explicaţia este destul de simplă.
Sistemul UBER are un tarif care poate creşte în cazul unei cereri foarte ridicate, fiind vorba de aşa zisele „tarife dinamice”. Astfel, pornirea, timpul petrecut în trafic şi costul pe kilometru se înmulţesc cu un factor de multiplicare. Acest factor de multiplicare se schimbă constant, fiind dependend de cerere. Se activează când cererea este foarte ridicată. Factorul de multiplicare este afişat în cazul unei comenzi şi trebuie să-ţi dai acordul asupra lui introducându-l manual într-o căsuţă specială. Pe scurt, dacă vrei să comanzi o maşină Uber, trebuie să accepţi acest factor de multiplicare. Totodată, în cazul unei comenzi, poţi cere o estimare.
Citeşte şi Cele mai tari maşini americane clasice, aflate la vânzare în România – GALERIE FOTO
Citeşte şi 7 lucruri pe care să NU le faci la volan, pe polei şi gheaţă
Să trecem la moralitate.
Să ai tarife „normale”, apoi ele să crească brusc când e mai mare nevoie de produsul/serviciul tău, te cam bagă cu un picior în oala speculanţilor. Însă, cât timp creşterea este anunţată cu ceva zile înainte, este o latură cunoscută a opţiunii tale libere, iar tu trebuie să îţi dai acordul asupra ei într-un mod deloc ambiguu, poţi spune că ţi-ai făcut-o cu mâna ta. La propriu.
Ceea ce simt clienţii UBER este trădare şi dezamăgire, pentru că au crezut că au scăpat de taximetriştii cu tarife mari în noaptea de Revelion fără să meargă cu transportul în comun sau pe jos. Iar acum ar vrea aplicarea legii asupra unei companii care funcţionează de aproape 1 an într-un vid legislativ. Asta în România, în afară e altă poveste mai complicată.
Actul normativ care modifică şi completează legea taximetriei a fost promulgat de preşedintele României, Klaus Iohannis, în iunie 2015. Astfel, legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere spune acum că este interzis transportul public de persoane contra cost cu vehicule fără a avea o autorizaţie de taxi.În teorie, legea modificată a taximetriei a scos în afara legii serviciul UberX, însă reprezentanţii firmei în România au spus că serviciul lor nu se încadrează, fiind vorba de ridesharing, nu de taximetrie.
Până la o clarificare a situaţiei, să nu uităm ceva: UBER e serviciu oferit de o companie privată, deci poate cere şi 1.000 de lei pe kilometru, asumându-şi distrugerea. Alternativele în noaptea de Revelion au fost RATB, Metrorex, taxi şi propria maşină (pentru cei care o aveau). UBER a fost doar o alternativă. Una scumpă, pe care ei au ales-o, în mod ironic, cu degetul lor.
Experienţa clienţilor UBER în noaptea de Revelion poate fi rezumată într-o singură frază: au crezut c-au scăpat de dracu şi au dat de tac-su’!